دلایل زیادی برای به کارگیری هوش تجاری در سازمان­‌ها وجود دارد؛ اما در نهایت، همه پروژه‌های این حوزه برای استفاده بهتر از داده با هدف کسب یک دید جامع‌­تر و عملکرد بهتر انجام می‌­شود. به عبارت دیگر، اصلی‌ترین مزیت رقابتی استفاده از هوش تجاری را می‌­توان افزایش درک و شناخت نیروهای مؤثر در بازار و برنامه­‌ریزی سازمان بر اساس این شناخت دانست. همچنین به عنوان مزایای دیگر استفاده از هوش تجاری، می­‌توان به پاسخ دادن به نیاز مشتریان و نیز عملکرد هوشمندانه­‌تر و کارآمدتر نسبت به رقبا اشاره کرد.

چرا کسب و کار ما به هوش تجاری نیاز دارد؟

از دلایل عمده روی آوردن سازمان‌­ها به هوش تجاری، می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحلیل الگوی مصرف مشتریان در جهت تولید محصول یا ارایه خدماتی متناسب‌­تر با نیازهای روز.
  • پیدا کردن محصولات پرفروش و بهبود فروش در حوزه‌­های کم طرفدارتر.
  • استفاده از داده‌­های معنادار برای مدیریت فرآیندهای بازاریابی و پیداکردن پتانسیل‌­های موجود برای موقعیت‌­های تجاری پرسود.
  • افزایش بهره‌­وری.
  • مقایسه شیوه­ بازاریابی خود با رقبا (benchmarking) به منظور اخذ تصمیمات بهتر در آینده.
هوش تجاری, مزایا هوش تجاری, داشبورد,  داشبورد مدیریتی, مزایا داشبورد, داشبورد هوش تجاری, استراتژیک, اطلاعات, برتر, برنامه ریزی, هوش تجاری, تاکتیکی, داشبورد تحلیلی, داده, داستان, داشبورد مدیریتی, شاخص, شاخص عملکرد کلیدی, عملیاتی, گزارش, مخاطب, هدف, هدف داشبورد, هوش تجاری, kpi, powerbi, power bi
مثال­‌های هوش تجاری در بازاریابی:
  • طرح سوال درست:

کاوش در حجم وسیع داده مرتبط با کسب و کار، به منظور پیدا کردن نظرات عملیاتی، کاری غیرممکن به نظر می‌­رسد. ابزارهای هوش تجاری می‌­توانند با طرح سوال درست و پیدا کردن شاخص­‌ها و KPIهایی که بیشترین تطابق را با اهداف تجاری کسب و کار شما دارند، به بهبود وضعیت سازمان شما کمک کنند.

  • تعریف و انتخاب جامعه هدف:

موفقیت در هر کمپین بازاریابی وابسته به رساندن پیام مناسب در زمان مناسب به مصرف کننده مناسب است! از مزایای به کارگیری هوش تجاری می‌­توان به جمع کردن و تشخیص داده­‌های جامعه‌­شناسی و رفتاری مصرف‌­کنندگان در پلتفرم‌­های مختلف و ارایه یک تصویر یکپارچه از مشتریان و رفتار و نیازهای آن­‌ها اشاره کرد. این اطلاعات می‌­توانند موارد مختلفی از جمله گروه سنی، الگوی خرید، محصول پرطرفدار و مواردی از این دست را شامل شوند.

هوش تجاری, مزایا هوش تجاری, داشبورد,  داشبورد مدیریتی, مزایا داشبورد, داشبورد هوش تجاری, استراتژیک, اطلاعات, برتر, برنامه ریزی, هوش تجاری, تاکتیکی, داشبورد تحلیلی, داده, داستان, داشبورد مدیریتی, شاخص, شاخص عملکرد کلیدی, عملیاتی, گزارش, مخاطب, هدف, هدف داشبورد, هوش تجاری, kpi, powerbi, power bi
  • ساده‌­سازی گزارش‌­ها:

کسب و کارهای زیادی نیازمند استفاده از داده‌­های موجود در منابع متعدد با هدف دریافت دید عملیاتی در کوتاه‌­ترین زمان می­‌باشند. تیم­‌های بازاریابی که زمان زیادی را سرگرم کلنجار رفتن با گزارش‌­های غیراستاندارد می‌­شوند، احتمالاً در عرصه رقابت کم می‌­آورند. در چنین شرایطی است که با ورود ابزارهای هوش تجاری به میدان، می­‌توان گزارش­‌های مناسب سازمان را ایجاد و از آن‌­ها در فرآیندهای تصمیم­‌گیری کمک گرفت.

مثال‌­های هوش تجاری در بخش فروش:
  • ارایه محصولات مرتبط‌­تر به مشتریان فعلی و فروش بیشتر:

امروزه می­‌دانیم که حفظ مشتریان فعلی یا فروش بیشتر به آن‌­ها سود بیشتری در مقایسه با جذب مشتریان جدید برای کسب کار دارد. ابزارهای هوش تجاری می‌­توانند به مسئولان فروش کمک کنند که درک بهتری از سبد خرید مشتریان فعلی خود داشته باشند. با استفاده از این شناخت می‌­توان ارزش بیشتری برای مشتریان فعلی سازمان خلق کرد که منجر به افزایش رضایت و وفاداری آن‌­ها به کسب و کار خواهد شد.

هوش تجاری, مزایا هوش تجاری, داشبورد,  داشبورد مدیریتی, مزایا داشبورد, داشبورد هوش تجاری, استراتژیک, اطلاعات, برتر, برنامه ریزی, هوش تجاری, تاکتیکی, داشبورد تحلیلی, داده, داستان, داشبورد مدیریتی, شاخص, شاخص عملکرد کلیدی, عملیاتی, گزارش, مخاطب, هدف, هدف داشبورد, هوش تجاری, kpi, powerbi, power bi
  • پیش­بینی میزان موفقیت کمپین تبلیغاتی:

با استفاده از هوش تجاری، می‌­توان کمپین‌­های تبلیغاتی کارآمدتری داشت. گزارش‌­های مناسب این امکان را فراهم می‌کنند تا میزان واکنش مشتریان به کمپین‌­های تبلیغاتی مختلف را اندازه گرفت. بنابراین با چنین گزارش­‌هایی می­‌توان بودجه را بر اساس موفقیت هر کمپین تنظیم کرد.

هوش تجاری تا چه اندازه نیازهای کارفرمایان را برآورده می­‌کند؟

برای جواب این سوال یک نظرسنجی بین بیش از 2600 مشتری هوش تجاری برگزار شده است که در آن به شرکت‌کنندگان لیستی از مزایای ذاتی هوش تجاری داده شده و از آن‌­ها خواسته شده است تا بگویند تا چه اندازه از هوش تجاری بهره برده‌­اند. لیست این مزایا در ادامه آمده است:

  • گزارش‌­دهی، تحلیل و برنامه‌­ریزی سریع‌­تر
  • گزارش‌­دهی، تحلیل و برنامه‌­ریزی دقیق‌­تر
  • تصمیمات تجاری بهتر
  • افزایش کیفیت داده
  • افزایش رضایت کارکنان
  • افزایش بهینگی
  • افزایش رضایت مشتریان
  • افزایش برتری در رقابت
  • کم شدن هزینه‌­ها
  • افزایش درآمد
  • نیاز به منابع انسانی کم­تر
هوش تجاری, مزایا هوش تجاری, داشبورد,  داشبورد مدیریتی, مزایا داشبورد, داشبورد هوش تجاری, استراتژیک, اطلاعات, برتر, برنامه ریزی, هوش تجاری, تاکتیکی, داشبورد تحلیلی, داده, داستان, داشبورد مدیریتی, شاخص, شاخص عملکرد کلیدی, عملیاتی, گزارش, مخاطب, هدف, هدف داشبورد, هوش تجاری, kpi, powerbi, power bi

طبق این نظرسنجی، بیشترین کاربردهای هوش تجاری برای شرکت‌­کنندگان در تحویل گزارش سریع­‌تر و دقیق‌­تر، تصمیات کارآمدتر، رضایت بیشتر و همچنین افزایش کیفیت داده­‌ها بوده است. همچنین کارآمدی کمتری در کاهش هزینه‌­ها، افزایش درآمد و کم کردن نیروی انسانی دیده می‌­شود که با توجه به پیشرفت‌­های مربوط به بهره­‌گیری از داده برای افزایش درآمد با تبلیغات بهتر، می­‌توان امید داشت که در آینده افزایش درآمد توسط هوش تجاری بیشتر شود.

بیشترین سرمایه گذاری روی هوش تجاری در کدام بخش است؟

حوزه‌­های سرمایه گذاری درهوش تجاری بسیار هستند اما ما در این مقاله مهم‌­ترین و ارزشمندترین آن‌­ها را مورد بررسی قرار داده‌­ایم. برای این منظور از 2220 سرمایه‌­گذار نظرسنجی کرده که نمودار زیر نتیجه این نظرسنجی است. واضح است که حوزه­‌هایی مانند حسابداری و دارایی تقریباً تحت کنترل هستند و بنابراین سرمایه­‌گذاران کم کم به سمت حوزه‌های دیگر می‌­روند که درک بهتری از مشتری، بازار و عرصه رقابتی بدست آورند.

هوش تجاری, مزایا هوش تجاری, داشبورد,  داشبورد مدیریتی, مزایا داشبورد, داشبورد هوش تجاری, استراتژیک, اطلاعات, برتر, برنامه ریزی, هوش تجاری, تاکتیکی, داشبورد تحلیلی, داده, داستان, داشبورد مدیریتی, شاخص, شاخص عملکرد کلیدی, عملیاتی, گزارش, مخاطب, هدف, هدف داشبورد, هوش تجاری, kpi, powerbi, power bi
رضایت کاربر در تجربه پروژه هوش تجاری چه قدر است؟

مواردی مانند کیفیت داده، نظارت و کمبود منابع داده، بیشترین مشکلات را برای کاربران ایجاد می‌­کنند. نمودار زیر دید بهتری نسبت به اینکه تجربه یک پروژه هوش تجاری چه طور است ارایه می­کند.

در نهایت طبق تجربه سرمایه‌­گذاران و کاربران هوش تجاری و البته رضایت مشتریان می‌­توان نتیجه گرفت که بهره‌­برداری از هوش تجاری در سازمان می‌­تواند نتایج مهمی مانند افزایش رضایت، سرعت و کارآمدی داشته باشد.

هوش تجاری, مزایا هوش تجاری, داشبورد,  داشبورد مدیریتی, مزایا داشبورد, داشبورد هوش تجاری, استراتژیک, اطلاعات, برتر, برنامه ریزی, هوش تجاری, تاکتیکی, داشبورد تحلیلی, داده, داستان, داشبورد مدیریتی, شاخص, شاخص عملکرد کلیدی, عملیاتی, گزارش, مخاطب, هدف, هدف داشبورد, هوش تجاری, kpi, powerbi, power bi

نظر شما چیست؟ سازمان شما تا چه اندازه و در چه حوزه هایی از هوش تجاری استفاده می­‌کند؟