منتشر شده:
نوامبر 25, 2019
دسته بندی:
هوش تجاری
نام نویسنده:
نغمه ندائی

توضیحات پروژه

آژانس مسافرتی یک خرده‌فروش خصوصی یا خدمات عمومی است که خدمات مرتبط با سفر و گردشگری را به نمایندگی از محل اقامت یا تأمین‌کنندگان سفر به عموم مردم ارائه می‌کند تا انواع بسته‌های مسافرتی را برای هر مقصد ارائه دهد. از جمله فعالیت‌های آژانس فروش بلیط وسایل حمل و نقل به دیگر مشتریان و آژانس‌های مسافرتی، رزرو هتل و خدمات گردشگری می‌باشد. حیطه‌ی کار آژانس‌ها می‌توانند خدمات مسافرتی جزئی یا عمومی باشد، در واقع آژانس مسافرتی خدمات مربوط به تدارکات سفر و سایر امور مربوط به گردشگری را به نمایندگی از افرادی که در محل اقامت خود در زمینه صنعت گردشگری فعالیت دارند و یا تأمین‌کنندگان سفر (مانند هتل ها، شرکت های حمل و نقل، بیمه مسافرتی، اپراتورهای تور و…)، به عموم مردم ارائه می‌کند. آن‌ها تدارکات سفر را برای مشتریان خود فراهم می کنند.

در راستای خدماتی که برای آژانس مسافرتی تعریف گردیده است، لازم است ابزارهای هوش تجاری برای این حوزه‌ها فراهم گردد تا برای خدمات ذکر شده برنامه‌ریزی دقیق‌تر و هدفمندتری انجام شود. در تعریفی جامع‌تر هوش تجاری فرآیند جمع‌آوری، ذخیره، تجزیه و تحلیل و تبدیل داده‌های خام به بینش‌های عملی است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا تصمیمات مبتنی بر داده و آمار اتخاذ کنند. برای اطلاع دقیق‌تر از تأثیر تصمیمات و سیاست‌های اتخاذ شده، استفاده از داشبوردهای مدیریتی ‌می‌تواند باعث ایجاد تحول در سازمان شود. از آنجایی که آژانس در ارتباط مداوم با مشتریان و دیگر آژانس‌های مسافرتی است، تحلیل رفتار مشتریان، تحلیل خرید و فروش و تحلیل بلیط‌های لغو شده ضروری به نظر می‌رسد.

از جمله مواردی که مورد بررسی و رسیدگی این داشبوردها می‌تواند قرار بگیرد در حوزه تحلیل خرید و فروش عبارت‌اند از: بررسی توزیع زمانی فروش، رتبه‌بندی مسیر، رتبه‌بندی ایرلاین‌ها، نسبت پروازهای موفق به تغییریافته، میزان بلیت‌های لغو شده و میزان تقاضای ایرلاین‌ها و مشتریان. هر کدام از این موارد به دو شکل تعداد فروش و مجموع هزینه قابل بررسی هستند. در حوزه‌ی عملکرد مشتریان می‌توان گروه‌بندی مشتریان و درآمد حاصل، فاصله از آخرین خرید و جزئیات هر مشتری را بررسی کرد. در آخر در حوزه‌ی لغو بلیت، روند زمانی لغو بلیت، لغو بلیت به تفکیک ایرلاین و مسیر، لغو بلیت به تفکیک نوع بلیت و نوع و فروش، و نسبت بلیت‌های لغو شده به کل را بر دو اساس تعداد بلیت و مجموع هزینه بررسی کرد. با این ابزارها می‌توان کیفیت خدمات ارائه شده به مخاطبان را سنجید، و ایرادات احتمالی را برطرف ساخت. لذا در این سند قصد داریم تا با توجه به درخواست‌های حوزه محترم بهره‌بردار، گزارشاتی شامل اطلاعات خدمات و ظرفیت خدمات ذکر شده را فراهم کنیم.

اهداف طرح

  • بررسی عملکرد فروش
  • آنالیز درآمد و هزینه
  • استفاده حداکثری از داده‌های حجیم سازمانی
  • بررسی سریع شاخص‌های کلیدی عملکرد