جستوجوی سنتی که اغلب در نرمافزارها و سایتها مورد استفاده قرار میگیرد جستوجوی مبتنی بر ظاهر واژگان است که بدون درک معنای کلید مورد جستوجو، نتایجی حاوی کلید را بازمیگرداند. این نوع جستوجو زاویهی دید محدودی داشته و ممکن است نتایج ارزشمندی را نادیده گرفته و نمایش ندهد. از طرفی کاربر را نیز مجبور میکند بهطور دقیق و محدود کلید را انتخاب نماید. این چالشها در سالهای اخیر پژوهشگران را به سمت جستوجوی معنایی سوق داده است که با درک معنای عبارت موردنظر جستوجو را بهصورت هوشمند انجام میدهد.
مرتبط بودن برای موتورهای جستجو فقط به معنی پیدا کردن صفحهای با کلمات مناسب نیست. در اولین روزهای وب، موتورهای جستجو بیشتر از این مرحله ساده جلو نرفته بودند و نتایج جستجو ارزش محدودی داشتند. با گذشت سالها، مهندسین راههای بهتری برای رسیدن به نتایج جستجو طراحی کردند. امروزه صدها عامل بر روی مرتبط بودن تأثیر میگذارند، و ما در این طرح بر روی موتورهای جستجوی معنایی تمرکز خواهیم نمود.
در گذر زمان و با افزایش روبه رشد تکنولوژی، حجم اطلاعات قابل ذخیرهسازی توسط سازمانهای مختلف، در حال افزایش میباشد. این رشد در گذر زمان ما را با مسئله کلان دادهها مواجهه مینماید. یکی از مهمترین سرویسهایی که نقش بسزایی در بازیابی اسناد اطلاعاتی ذخیرهشده در پایگاههای داده سازمانها ایفا مینماید، موتور جستجو میباشد.
موتور جستجوی معنایی یک نوع موتور جستجو است که از پردازش زبان طبیعی (NLP) و مفاهیم معنایی برای درک محتوای متنی استفاده میکند. در مقایسه با موتورهای جستجوی سنتی که اغلب بر اساس تطابق کلمات کلیدی عمل میکنند، موتور جستجوی معنایی توانایی درک مفاهیم و ارتباطات بین کلمات را دارد. این نوع موتورها به سوالات پیچیدهتر و درخواستهای کاربران به صورت معنایی پاسخ میدهند.
اهمیت موتور جستجوی معنایی در کلان داده (Big Data) به دلیل مزایای زیر است:
به طور کلی، موتورهای جستجوی معنایی در کلان داده باعث بهبود کارایی و دقت در جستجو و تحلیل دادهها میشوند و در فهم بهتر ارتباطات متنی نیز نقش اساسی دارند.
021-91012434
info@ahdsoft.ir
Iran, Mashhad, Sajjad St., 2 Amin St., Khorasan Science and Technology Park ICT Building, Dornica Smart Agent Company
All rights of this website are reserved and belong to “Knowledge-based Smart Agents Dana Company”. AHDSOFT All Rights Reserved ©