هوش تجاری

دلایل زیادی برای به کارگیری هوش تجاری در سازمان­‌ها وجود دارد؛ اما در نهایت، همه پروژه‌های این حوزه برای استفاده بهتر از داده با هدف کسب یک دید جامع‌­تر و عملکرد بهتر انجام می‌­شود. به عبارت دیگر، اصلی‌ترین مزیت رقابتی استفاده از هوش تجاری را می‌­توان افزایش درک و شناخت نیروهای مؤثر در بازار و برنامه­‌ریزی سازمان بر اساس این شناخت دانست. همچنین از دیگر مزایای استفاده از هوش تجاری، می­‌توان به پاسخ دادن به نیاز مشتریان و نیز عملکرد هوشمندانه­‌تر و کارآمدتر نسبت به رقبا اشاره کرد.

چرا کسب و کار ما به هوش تجاری نیاز دارد؟

از دلایل عمده روی آوردن سازمان‌­ها به هوش تجاری، می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به دست آوردن معیارهای کلیدی کسب‌وکار در هر بازه زمانی

  • بررسی وضعیت فعلی هر کسب و کار

  • گرفتن تصمیمات تجاری داده محور

  • تحلیل الگوی مصرف مشتریان در جهت تولید محصول یا ارایه خدماتی متناسب‌­تر با نیازهای روز.

  • پیدا کردن محصولات پرفروش و بهبود فروش در حوزه‌­های کم طرفدارتر.

  • استفاده از داده‌­ها برای مدیریت فرآیندهای بازاریابی و مقایسه شیوه­ بازاریابی خود با رقبا (benchmarking) به منظور اخذ تصمیمات بهتر در آینده.

  • پیداکردن پتانسیل‌­های موجود برای موقعیت‌­های تجاری پرسود.

  • بهبود بهره‌­وری با استفاده از داشبورد های مدیریتی پویا

  • درک واقعیت هزینه‌های و گرفتن تصمیمات بر اساس واقعیت ها

مثال­‌های هوش تجاری در بازاریابی:

طرح سوال درست:

کاوش در حجم وسیع داده مرتبط با کسب و کار، به منظور پیدا کردن نظرات عملیاتی، کاری غیرممکن به نظر می‌­رسد. ابزارهای هوش تجاری می‌­توانند با طرح سوال درست و پیدا کردن شاخص­‌ها و KPIهایی که بیشترین تطابق را با اهداف تجاری کسب و کار شما دارند، به بهبود وضعیت سازمان شما کمک کنند.

تعریف و انتخاب جامعه هدف:

موفقیت در هر کمپین بازاریابی وابسته به رساندن پیام مناسب در زمان مناسب به مصرف کننده مناسب است! از مزایای به کارگیری هوش تجاری می‌­توان به جمع کردن و تشخیص داده­‌های جامعه‌­شناسی و رفتاری مصرف‌­کنندگان در پلتفرم‌­های مختلف و ارایه یک تصویر یکپارچه از مشتریان و رفتار و نیازهای آن­‌ها اشاره کرد. این اطلاعات می‌­توانند موارد مختلفی از جمله گروه سنی، الگوی خرید، محصول پرطرفدار و مواردی از این دست را شامل شوند.

ساده‌­سازی گزارش‌­ها:

کسب و کارهای زیادی نیازمند استفاده از داده‌­های موجود در منابع متعدد با هدف دریافت دید عملیاتی در کوتاه‌­ترین زمان می­‌باشند. تیم­‌های بازاریابی که زمان زیادی را سرگرم کلنجار رفتن با گزارش‌­های غیراستاندارد می‌­شوند، احتمالاً در عرصه رقابت کم می‌­آورند. در چنین شرایطی است که با ورود ابزارهای هوش تجاری به میدان، می­‌توان گزارش­‌های مناسب سازمان را ایجاد و از آن‌­ها در فرآیندهای تصمیم­‌گیری کمک گرفت.

مثال‌­های هوش تجاری در بخش فروش:

ارایه محصولات مرتبط‌­تر به مشتریان فعلی و فروش بیشتر:

امروزه می­‌دانیم که حفظ مشتریان فعلی یا فروش بیشتر به آن‌­ها سود بیشتری در مقایسه با جذب مشتریان جدید برای کسب کار دارد. ابزارهای هوش تجاری می‌­توانند به مسئولان فروش کمک کنند که درک بهتری از سبد خرید مشتریان فعلی خود داشته باشند. با استفاده از این شناخت می‌­توان ارزش بیشتری برای مشتریان فعلی سازمان خلق کرد که منجر به افزایش رضایت و وفاداری آن‌­ها به کسب و کار خواهد شد.

پیش­بینی میزان موفقیت کمپین تبلیغاتی:

با استفاده از هوش تجاری، می‌­توان کمپین‌­های تبلیغاتی کارآمدتری داشت. گزارش‌­های مناسب این امکان را فراهم می‌کنند تا میزان واکنش مشتریان به کمپین‌­های تبلیغاتی مختلف را اندازه گرفت. بنابراین با چنین گزارش­‌هایی می­‌توان بودجه را بر اساس موفقیت هر کمپین تنظیم کرد.

هوش تجاری تا چه اندازه نیازهای کارفرمایان را برآورده می­‌کند؟

برای جواب این سوال یک نظرسنجی بین بیش از 2600 مشتری هوش تجاری برگزار شده است که در آن به شرکت‌کنندگان لیستی از مزایای ذاتی هوش تجاری داده شده و از آن‌­ها خواسته شده است تا بگویند تا چه اندازه از هوش تجاری بهره برده‌­اند. لیست این مزایا در ادامه آمده است:

  • گزارش‌­دهی، تحلیل و برنامه‌­ریزی سریع‌­تر

  • گزارش‌­دهی، تحلیل و برنامه‌­ریزی دقیق‌­تر

  • تصمیمات تجاری بهتر

  • افزایش کیفیت داده

  • افزایش رضایت کارکنان

  • افزایش بهینگی

  • افزایش رضایت مشتریان

  • افزایش برتری در رقابت

  • کم شدن هزینه‌­ها

  • افزایش درآمد

  • نیاز به منابع انسانی کم­تر

طبق این نظرسنجی، بیشترین کاربردهای هوش تجاری برای شرکت‌­کنندگان در تحویل گزارش سریع­‌تر و دقیق‌­تر، تصمیات کارآمدتر، رضایت بیشتر و همچنین افزایش کیفیت داده­‌ها بوده است. همچنین کارآمدی کمتری در کاهش هزینه‌­ها، افزایش درآمد و کم کردن نیروی انسانی دیده می‌­شود که با توجه به پیشرفت‌­های مربوط به بهره­‌گیری از داده برای افزایش درآمد با تبلیغات بهتر، می­‌توان امید داشت که در آینده افزایش درآمد توسط هوش تجاری بیشتر شود.

بیشترین سرمایه گذاری روی هوش تجاری در کدام بخش است؟

حوزه‌­های سرمایه گذاری درهوش تجاری بسیار هستند اما ما در این مقاله مهم‌­ترین و ارزشمندترین آن‌­ها را مورد بررسی قرار داده‌­ایم. برای این منظور از 2220 سرمایه‌­گذار نظرسنجی کرده که نمودار زیر نتیجه این نظرسنجی است. واضح است که حوزه­‌هایی مانند حسابداری و دارایی تقریباً تحت کنترل هستند و بنابراین سرمایه­‌گذاران کم کم به سمت حوزه‌های دیگر می‌­روند که درک بهتری از مشتری، بازار و عرصه رقابتی بدست آورند.

کلام آخر

استفاده از هوش تجاری در یک سازمان یا کسب‌وکار می‌تواند منجر به پیشرفت‌های درون سازمانی بسیاری شود. مبانی BI بسیار گسترده است و معمولا شرکت‌ها بر اساس نیاز و حوزه‌ای که دارند از آن استفاده می‌کنند. برای این‌که بتوانید در کسب‌وکارتان موفق شوید باید به درستی از هوش تجاری بهره بگیرید و سیستم‌های مبتنی بر آن را پیاده‌سازی کنید. هوش تجاری هم در سمت کسب‌وکار و هم سمت بازار و مشتریان مهم است.

نویسنده

نغمه ندائی

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *