منتشر شده:
November 25, 2019
دسته بندی:
هوش تجاری
نویسنده :
نغمه ندائی

تجزیه‌وتحلیل، مستندسازی و بصری‌سازی پایگاه‌های دانش آستان قدس رضوی

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و حجم فراوان و روبه رشد اطلاعات دیجیتال، با چالشی روبرو هستیم که مانع از دسترسی به‌موقع کاربران به اطلاعات می‌شود. حجم فزاینده‌ی اطلاعات که به‌صورت پویا و پیوسته در حال تولید می‌باشد، ما را با چالش سرریز اطلاعات روبرو کرده است. به همین دلیل مدیریت داده و کسب یک بینش عمیق نسبت به اطلاعات سازمانی، امری پیچیده و ضروری است.
امروزه، سازمان‌ها به‌طور پیوسته در حال جمع‌آوری و ذخیره‌سازی اطلاعات، اسناد و دانش سازمانی خود می‌باشند. تحلیل داده‌های سازمان، آگاهی نسبت به نیازمندی ها، استخراج شاخص‌های مؤثر بر عملکرد سازمان و همچنین پایش داده‌های سازمان به‌عنوان شیوه‌ای برای مدیریت و تحلیل داده‌های کیفی، نقشی اساسی را در پیشبرد سازمان ایفا می‌نماید. داشبورد پایگاه‌های دانش آستان قدس رضوی، به‌منظور تحلیل نیازمندی‌های حوزه بهره بردار (برگزاری جلسات با مدیران و کارشناسان هر حوزه)، استخراج شاخص‌های کلیدی هر حوزه، پایش، تجزیه‌وتحلیل و همچنین بصری‌سازی پایگاه‌های دانش تعریف گردیده است.

اهداف طرح:

  • ارتباط با حوزه بهره‌بردار
  • برگزاری جلسات شناخت
  • استخراج نیازمندی‌ها
  • کشف شاخص‌های مؤثر در پیشبرد اهداف سازمان
  • فرآیند استخراج داده‌ها
  • پاکسازی و تجزیه و تحلیل اطلاعات
  • ترکیب منابع داده‌ای مختلف
  • انجام تحلیل‌های آماری روی داده‌های پیش‌پردازش شده
  • ایجاد گزاش‌های بصری مبتنی بر هوش تجاری

دسته‌بندی گزارش‌های تولید شده:

  • دسته مالی: حوزه بودجه و تخصیص، مطالبات و تعهدات، ممیزی و …
  • دسته منابع انسانی: حوزه منابع انسانی، حضور و غیاب، حقوق و دستمزد، اطلاعات کارکنان، مدیریت بحران، آموزش و …
  • دسته انبارداری: حوزه خرید، انبار، قراردادها، عملکرد خرید و …
  • دسته رضوان: حوزه غذای حضرتی، نظرسنجی غذا، رزرو وعده کارکنان
  • دسته اطلاعات رسانی و شبکه‌های اجتماعی: حوزه رضوی TV و پورتال واحدها
  • دسته مدیریت پروژه: حوزه سامان، گزارش پایش پروژه، و کنترل پروژه
  • دسته املاک و اراضی: نقشه‌برداری، امور ثبتی، اسناد اجاره، درآمد، قراردادها، اوقاف، و …
  • دسته گزارش‌های روزانه: حوزه تولیت، قائم مقام تولیت، و آمار
  • دسته کرامت رضوی: گزارش خادمیاران، کوثر، مدیریت اشیاء پیدا شده، امانات نقدی، امور پیداشدگان، پارکینگ، اداره پاسخگویی و …
  • دسته حرم مطهر: گزارش آرامستان، مدیریت فرش، تسهیل زیارت و تشرف، رفاه و آسایش زائران، و …